Az Északi-tenger parti kerékpárút itt bemutatott hollandiai szakasza a nemzetközi Északi-tengeri kerékpárút egy szakasza. Ez volt az első európai hosszú távú kerékpárút, amely hét országon – Hollandia, Németország, Dánia, Svédország, Norvégia, Norvégia, Skócia és Anglia – keresztül az egész Északi-tengert megkerülve összesen mintegy 6000 kilométert tesz meg. A teljes útvonalról és a szükséges kompjáratokról, valamint a résztvevő országok fontos címeiről az alábbiakban felsorolt információs pontokon vagy az interneten a www.northsea-cycle.com címen lehet tájékozódni. A Bikeline kerékpáros túrakönyvek (Északi-tengeri parti kerékpárút 1-4. rész) a hollandiai Hoek van Hollandtól a dániai Skageraknál fekvő Frederikshavnig kaphatók.
Útvonal jellemzői
Bár Hollandia rendkívül sík, az északi-tengeri parti kerékpárút Hoek van Holland és Den Helder között, valamint a két szigeten is kihívást jelent: A fújt dűnék több mint 20 méter magasak (Camperduin-nál több mint 50 méter!), és a kettő között újra és újra leereszkedik a tengerszintre. Ráadásul a (oldal)szél általában a tenger felől fúj. A Hollandiában uralkodó széljárás szerint a leírt haladási irány az, amelyikben a legnagyobb a hátszél valószínűsége. Csak Friesland és Groningen sík és fákban szegény vidékein számíthatunk nyugati hátszélre a gátak mentén. Dűnék csak itt, a szigeteken találhatók.
Hosszúság
A holland északi-tengeri parti kerékpárút fő útvonala a Hoek van Holland kompkikötőtől a német határig jó 430 kilométer. Az általunk javasolt távolság Rotterdam központi pályaudvar és Leer az Ems folyó között körülbelül 455 km. A Texel és Vlieland gyönyörű, csak nyáron használható szigeteken átvezető alternatív útvonal majdnem 13 kilométerrel rövidebb, de a kompok miatt meglehetősen drága is.
Útvonal minősége és forgalma
Ahogy Münster a német kerékpáros város par excellence, úgy Hollandia a kerékpáros ország par excellence. Az utak minősége ennek megfelelően átlagon felüli, gyakorlatilag minden aszfaltozott vagy simára burkolt. A finom kagylós mészkővel tarkított dűnék néhány szakasza annyira sík, hogy még a keskeny kerekű versenymotoroknak sem okoz gondot. Az igazán burkolatlan utak abszolút ritkaságnak számítanak; mindig van aszfaltos alternatíva. A forgalmas utak Hollandiában sehol sem jelentenek problémát, mivel szinte minden forgalmas út mellett külön kerékpárút van, különösen a városokban. Ezeket azonban használni is kell!
Útbaigazítás
Az északi-tengeri kerékpárút (NSCR) hollandiai része a Noordzeeroute LF 1 és a Waddenzeeroute LF 10 szakaszaiból áll. Ezért kövesse a jelzőtáblákat – a leírt haladási irányban ezek az LF 1b északra és az LF 10a keletre. Általában a és b mindig ellentétes haladási irányt jelöl. A hosszú távú kerékpárutak, valamint az általunk ajánlott összeköttetések és kirándulások többsége – mint minden hollandiai turisztikai kerékpárút – dőlt betűs zöld és fehér színű jelzéssel van ellátva.
Ezenkívül a mindennapi közlekedés számára piros-fehér színű kerékpárút-jelzéseket is talál: ezeken az útvonalakon a kerékpárosok kerülőút nélkül, biztonságosan elérhetik céljukat – de leginkább a főutak mentén futó kerékpárutakon. További tájékozódási segédeszközként a holland kerékpáros jelzőrendszer úgynevezett csomópontokat, a kerékpárutak kereszteződéseit tartalmazza, amelyek a helyszínen jól jelzettek és ki vannak táblázva. Az elágazások számait kékkel kiemelve találja a térképeinken.